LMX – Plattformen för Lärandematriser

av John Lovén

Om du läst boken ”Lärandematriser – att få eleven att förstå” eller bara snubblat in på denna hemsida och börjar sätta dig in i vad lärandematriser är för något, så inser du säkert också styrkan i att använda detta som verktyg i ditt och elevernas lärande. För att göra det enklare att arbeta med lärandematriser har jag i samarbete med Johan Alm skapat den digitala plattformen LMX.

Vad?

LMX är en digital plattform för skolor som jobbar med lärandematriser. Här har du som lärare möjlighet att skapa och samla lärandematriser, själv eller tillsammans med dina kollegor, med hjälp av Johan Alms kunskapsöversikter. Lärandematriserna kan sedan användas i bedömning och respons för specifika uppgifter för varje elev. Dessa bedömningar sammanställs sedan för att ge en översiktlig bild av vad varje elev presterat under en längre tid.

Varför?

Att jobba med lärandematriser i LMX har en mängd fördelar jämfört med att att göra det för hand eller i ett vanligt textredigeringsprogram. Framförallt handlar det om två saker: förenkla och göra det mer lättförståeligt för hur man arbetar med lärandematriser, samt minska lärarnas administrativa börda.

Det viktigaste målet med LMX är att det ska vara väldigt lätt och intuitivt att använda. LMX är inte fullproppat med specifik funktionalitet som få lärare varken förstår eller använder. Istället ligger fokus på de viktigaste grundpelarna i den framarbetade metodiken kring lärandematriser.

I LMX finns alla Johan Alms kunskapsöversikter inlagda och används på ett intuitivt sätt vid skapandet av lärandematriser. Du slipper manuellt klistra in kunskapskrav och kan alltid vara säker på att kunskapskraven du använder kommer från rätt kursplan.

Under bedömning och respons är det möjligt att bedöma varje kriterium för sig och med hög grad av granularitet, det vill säga flera progressionsnivåer. Du har därför bättre betygsunderlag när det kommer till den summativa bedömningen.

Det är under den summativa bedömningen som LMX verkligen briljerar. Alla bedömningar sammanställs på ett överskådligt sätt helt automatiskt, och behöver du mer detaljerad information finns lärandematrisen som ligger till grund för varje enskild bedömning bara ett klick bort. Lärarens arbete effektiviseras därför något oerhört, och du slipper manuellt leta igenom pärmar och mappar efter varje elevs resultat under terminen.

Under 2018 är målet att även elever ska få tillgång till LMX. De kommer då kunna arbeta med lärandematriser helt digitalt, få respons på sina prestationer samt själva se en sammanställning över vad de presterat under terminen.

Intresseanmälan

Jobbar ni med lärandematriser på er skola och är intresserade av att börja använda LMX, så är ni välkomna att skicka en intresseanmälan till oss. När vi tagit emot er intresseanmälan kommer vi att kontakta er så snabbt vi kan. Ni får sedan en kostnadsfri provmånad där ni har möjlighet att bekanta er med LMX och utvärdera om ni vill fortsätta använda det.

Kontakt

Om du har frågor specifikt om LMX så tycker jag att du ska kontakta mig. Det gör du enklast genom att skicka ett mail till john.loven@lmx.nu.

Har du frågor som handlar om lärandematriser i stort, eller om din skola är intresserade av att börja jobba med lärandematriser, så är det bättre att skicka ett mail till Johan Alm på larandematriser@gmail.com.