Lärandematriser på vårturne´

Vilken cirkus-vår! Med Läromedias bokmässor har jag farit i kappsäck över hela Sverige under stora delar av våren, som med en ambulerande cirkus: Växjö, Malmö, Helsingborg, Halmstad, Uppsala, Västerås, Skövde, Borås, Falun, Umeå, Östersund, Jönköping, Linköping, Norrköping, Örebro, Göteborg, Karlstad…

Marknadsföring

Läromediacirkusen

Jag har fått möta tusentals lärare både i föreläsningssalen och i intensiva diskussioner vid Gothias bokbord. Det har varit ett översvallande mottagande: 70% av besökarna gav föreläsningen högsta betyg (läs besökarkommentarer här). En anteckningsbok full med mejladresser till lärare som vill börja handledarutbildning. Ett oerhört intresse för lärandematriser, kunskapsöversikter och LMX. Verktyg som funkar och underlättar i vardagen. För lärare och elever.

Men hur lyckas man då teleportera en arena full av utställare, böcker och material från en stad till en annan över en natt, typ som en uppspeedad variant av Melodifestivalen?! Hur sker allt detta ”IRL”? Frågorna var många i mitt huvud när allt drog igång i mars. Jo, med fem minutiöst lastade trailers och tio hängivna arbetsmyror från Läromedia görs detta möjligt under ledning av cirkusdirektören Max Johnsson, sinnebilden för en erfaren roddare. Vilken arbetsledare. Redan sju på morron börjar vagnar och truckar rulla in i mässhallen. Vid ett är allt klart på något magiskt sätt. Besökarna anländer och föreställningen kan börja. Vid fem plockas allt ner igen, in i lastbilar och vidare till nästa stad. Sov. Sen på det igen. Sanslöst.

Gänget

Paus
Efter morgonroddandet; äntligen lite tid för lek med robotar och saxar och lunchsnack. Alltid lika trevligt – även om det ibland blev lite mycket Wallenbergare på menyn för en Vegeterian-wannabe som jag…

Som föreläsare blir det absurda i det hela fysiskt påtagligt. Jag anländer med tåg vid elva i en ny stad, tar mig till någon idrottsarena eller kongresshall. Och vem står där? Jo, Max, Robin, Julle, Pernilla, Plankan och de andra. Samma gäng, samma bokmässa, men på en helt annan plats i världen. Mycket underlig upplevelse. Lika underligt som att se sin egen bild på en fyra meters widescreen över en mässhall. Weird.Helsingborg

Vi började turnén i snö och minusgrader; i Helsingborg var det 15 plusgrader i föreläsningssalen med påpälsade lärare i publiken. I Östersund två månader senare flämtade åhörarna i 30 graders sommarvärme. Oförglömliga minnen. Som bilen på parkeringen i Borås som mitt under showen backade rakt in i föreläsningssalens yttervägg (den var tack o lov inte helglasad…).Bord och salLM-bordet utanför föreläsningssalen, strax innan bilen for in i den…

Trappan 2Nej de e lugnt, Förmågetrappan faller inte. Den är väl underbyggd i den kommande boken…

När man under så kort tid får möjlighet att prata med hundratals lärare över hela landet blir mönster tydliga:
I varje stad fanns lärare som kom och satte sig i föreläsningssalen en kvart före utsatt tid. Varför? Jo, äntligen en tyst ostörd plats utan relationer, äntligen tid för sig själv. En bild av lärarjobbet 2018.

KaffeFöreläsningar och läromedel i all ära – men vad går upp mot att få prata över gratis kaffe och kaka? Inget.

Något som slår emot mig med full kraft är det kompakta missnöjet med digitala plattformar, symbolen för all meningslös dokumentationsiver i svensk skola. En tidätare för lärare som i elev- och föräldraögon är totalt obegriplig och oöverskådlig. Oavsett om plattformar heter Infomentor, Schoolsoft, Unikum eller Itslearning sprutar de ut digitala amöbor utan några påtagliga lärandeeffekter. När jag föreläser i Finland gapar de förvånat när jag berättar om vårt svenska plattformsberoende. Men varför? Den frågan törs ingen ställa i Sverige. Här gäller numer inte att våga göra rätt, utan att undvika att göra fel – i alla lägen och på alla nivåer Bäst att göra som rektor (skolchef, Skolverk…) säger och inte ifrågasätta.

Inte konstigt då att det är lätt att sälja in idén med LMX.  Ett lärarverktyg som äntligen utbyter kunskap mellan hem och skola på ett begripligt sätt. Dessutom med en fantastisk potential som analysverktyg för skolledningar och kommuner. Vad är hemligheten? Jo, LMX bygger på begripligt LÄRANDE, det skolan är till för. Inte amöbafyllda summativa bedömningar.  En verklig LÄRplattform som skapar lärande på alla nivåer: för elever, lärare och skolledare.

Det jag minns starkast från turnén är alla fantastiska möten.
Som en äldre lärare som susade förbi mitt bord på väg hemåt med kollegor. ”Jag hinner inte prata” sa hon urskuldande och la handen på min axel. ”Men du ska veta att din bok har förändrat hela mitt lärarliv i grunden”. Vad säger man? Made my day…
Eller LM-handledaren som drog med ett helt gäng kollegor till föreläsningen, för att sedan återkomma nästa dag (i en ny stad!) med ett annat arbetslag. Taktiken var att alla sedan skulle knacka på hos rektor för att få igång LM-processen på egna skolan.
Snacka om att lobba för LM…

LokbildTack till lokförare Max och hela hans Läromedia-crew som gjorde det möjligt: Love ya´!

Efter 38 mässföreläsningar, tre handledarutbildningar och mängder av inspirerande skolbesök från Kiruna till Tomelilla är det nu dags att trycka en stund på min pausknapp. Äntligen ska jag få tid att skriva klart det sista på min nya bok så att den kan komma ut efter sommaren. Fan tro´t.

Läromedia 1

 

 

 

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lärandematriser på vårturne´

  1. Pingback: Nyårsönskningar och iakttagbara Nyårslöften | Lärandematriser; synliggör lärandet i handling

Lämna en kommentar