Gott Nytt LM-År på er alla!

Nyåret 2017-18

Johan AlmFör ett år sen skrev jag en nyårskrönika med avslutningen: Det kanske är lite mycket begärt att önska ett lika bra lärandematrisår som 2016 varit? Nu ett år senare, med ett sanslöst 2017 bakom oss, låter jag som nån Sarah Sjöström (inga andra jämförelser, jag kan knappt simma): Hur ska vi bräcka detta 2018?

Det har varit en explosionsartad utveckling. Ett 60-tal skolor har startat lärandematrisarbete, från Kiruna i norr till Tomelilla i söder. Över 40 av dem är kopplade till olika handledarutbildningar. HLU har blivit precis den framgångsrika väg att nå ut till fler skolor, lärare och därmed elever som vi hoppats på.

23 mars körde vi igång pilotomgången i Malmö. Sen dess har vi haft tre fantastiska träffar med inalles åtta utbildningsdagar. Vid novemberträffen hade jag den stora glädjen att lyssna på hur handledare efter handledare redovisade aktionsforskning från sina klasser. Med sammanställningsmatriser utifrån återkommande arbetsområden kring samma kunskapskrav kunde de svart på vitt och med färgglada diagram konstatera hur eleverna lyfter sig. Den genomgående drivkraften är LM-respons i alla former: Kamrat- och självrespons, men allra mest när elever får tillfälle att sätta upp egna iakttagbara målbilder inför nästa försök. Fantastiskt var också att ha ett dussin rektorer från hela riket i åtta timmar tillsammans med sina LM-handledare och diskutera fram former för skolutveckling på alla fronter utifrån iakttagbara kriterier och lärandematriser. Det börjar hända stora saker på alla nivåer.

I oktober körde vi igång HLU i Göteborg. 26 superentusiastiska lärare (och en rektor!) körde så svetten lackade under tre dygn i GR:s lokaler. Allteftersom kommer Sandra och Kristoffer på GR ta upp stafettpinnen och tillföra sin långa skolutvecklingserfarenhet till LM-arbetet på alla dessa skolor som är involverade. Spännande utbyte! De närmaste månaderna reser jag runt i landet och introducerar LM-processen på skolorna. Extra spännande är att två gymnasieskolor i Västerås och Motala är med på tåget, vilket innebär att FlexVux i Hässleholm nu får sällskap.

hl-stampelI Kävlinge kommun gör vi en om möjligt ännu mer spännande HLU-resa. Samtliga skolor i kommunen är med på en treårig skolsatsning, där allt utgår från LM-tanken, även den rektorsutbildning på 10 dagar som parallelläggs med lärarnas handledarutbildning. Sen beslutet togs i maj om den långsiktiga kommunsatsningen har jag mött all personal i september under en dag och introducerat LM-processen. Därefter har 29 entusiastiska LM-handledare rivstartat med tre hysteriskt intensiva HLU-dagar och jag har besökt över hälften av lärarna i workshops ute på skolorna. LMX och anpassade planer för LM-processen finns för alla elva deltagande skolenheter i Kävlinge. Den största gåvan vi fått i denna banbrytande skolutvecklingsinsats är skolchefens och rektorsgruppens LÅNGSIKTIGHET. All forskning visar att det är den mest avgörande faktorn. På så sätt är vår process redan forskningsbaserad. Tack för att ni ger dessa viktiga processer TID!

När Sandvikens kommun sen sätter igång sin HLU till hösten (planering med kommunledningen i januari) kommer de 80 LM-handledare som är under utbildning nu få sällskap av ännu en omgång. Då passerar vi 100-strecket! En fantastisk förtrupp som sprider engagemang och förståelse till andra skolor, lärare och inte minst sina elever.

Mina egna engagemang över landet har exploderat under året: Skolporten, SETT, Skolforum, Högskolan i Kristianstad, pubaftnar – och en otrolig mängd spännande möten med lärargrupper ute på alla LM-skolor. Mest intressant var kanske att träffa grundskollärare och vuxenutbildare från halva Lappland under två dygn i Kiruna. En sån otrolig mångfald av skolor som ser en framtid i lärandematriser. I den vevan kom även kunskapsöversikterna i Sfi till. Ja, på tal om det:
Kunskapöversiktsboken blev klar till sommaren och sprids över landet. Nu hoppas vi bara att även Skolverket får upp ögonen för en sådan grafisk utformning av kurs-och ämnesplaner framöver.

lmx_big_logoDet mest spännande för framtiden som hänt under året är utan tvekan nya LMX. Över hundra kunskapsöversikter digitalt inbyggda och ett otroligt användarvänligt upplägg. Love it! Redan i september, ett par månader före tidsplan, testades det första gången. Nu är mer än 1000 användare över hela landet igång och då är ändå bara själva LM-skapandedelen klar. De närmaste månaderna jobbar John fram bedömningsdelen. Om han fortsätter att hålla mer än han lovar kommer denna digitala plattform att revolutionera skolvärlden. Många stora aktörer hör av sig redan. Tack John för det fantastiska jobb du lagt ner på detta så länge – och så kul att det nu börjar skörda frukt!

Vi hoppas få alla avgörande LMX-funktioner klara lagom till mars, då jag far runt med Läromedia på bokmässor över hela landet som huvudtalare. Anledningen är oerhört smickrande: Ni, alla hårt arbetande lärare, har mest av allt önskat att jag, lille pågen Johan, ska komma och berätta om lärandematriser, kunskapsöversikter och LMX vid mässorna. Jag gör det med stor glädje och ödmjukhet. Jag hoppas då också att min nya bok Iakttagbara mål, att göra lärande synligt kommer att finnas i tryck. Jag jobbar i alla fall just nu för hög-tryck med att göra det möjligt. Klicka på Läromedialänken ovan och kolla in när bokmässan kommer till just din omgivning!

Förutom allt detta ser jag särskilt fram mot några saker under året:
Kan vi få den interna facebooksida med seriös LM-respons som HLUMalmö dragit igång på försök, att expandera till övriga HLU och så småningom att öppnas för alla LM-skolor? Det vore ett nytt spännande steg i att sprida digitalt utbyte mellan lärare som arbetar utifrån lärandematriser.

Det andra är expansionen österut: I februari har jag blivit inbjuden till Finland att sprida tankar kring lärandematriser i två kommuner (ja de förstår svenska, tack och lov…). Den nya läroplanen i Finland har satt fingret på strategitänk och elevers metakognitiva förmågor. Vad kan då vara bättre än att utgå från iakttagbarhet och lärandematriser? Mycket spännande att se vart detta bär!

Det tredje är hur alla underbart engagerade LM-handledare ska få igång skolutvecklingen på era skolor. Det är där det händer, inte i böcker eller i blogginlägg. Några av er har redan ambitionen att sprida LM till grannskolor eller grannkommunen. Ja, vissa kanske längre än så. Det behövs, kan jag konstatera. Redan nu finns en lista på över 100 skolor och kommuner som jag tvingats tacka nej till – än så länge. Och en av anledningarna till att jag – som vanligt – inte riktigt hunnit med att publicera blogginlägg under året…

Jag blev åtminstone färdig med detta nyårsinlägg under 2017 års sista skälvande timmar. Jag slutar med att leverera en fet amöba: Ett riktigt Gott Nytt År!

Med allra bästa hälsningar till er alla!
Johan

 

 

 

 

.

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s