Äntligen har jag fått syn på hur mina elever tänker!

Vill du få syn på alla dina elevers förståelse på tre sekunder och samtidigt ge dem en ny syn på kunskap? Då är det dags att köpa in en klassuppsättning med miniwhiteboards. Visst hade jag nyfiket lyssnat på min kollegas lovsång över miniwhiteboards och till och med kollat in hur hon arbetade. Men först nu när jag själv prövat en termin, inser jag de oändliga möjligheter som öppnar sig i. Att det ska ta 25 år innan man fattar hur man ska få syn på hur elever tänker!

Principen är enkel. Varje elev sitter med en A4-whiteboard, tuschpenna och trasa. Du ställer en fråga eller ger en uppgift, ber sen alla skriva och på en given signal visa sitt svar. Effekten av att få syn på 25 elevers förståelse och tankar på samma gång slår rent fysiskt mot dig som lärare. whiteboardDagens hitech-erbjudande: 30 miniwhiteboards, pennor och trasor

Uttrycket att ”synliggöra elevers kunskap” kan inte bli mer konkret än så här. Få syn på deras förförståelse i början av lektionen! Få syn kontinuerligt under lektionen på om de förstått, så  får du som lärare samtidigt respons på om din undervisning fungerar! Enligt Hattie (och mig) är just det den viktigaste typen av respons. Du kan använda whiteboards i alla möjliga ämnesområden och arbetssätten kan varieras i det oändliga. Låt mig ge några exempel.
Klassen tränar stavning. Alla skriver ner och visar sina förslag. Har de flesta stavat korrekt, be dem jämföra med närmaste kompis och ändra tills de har samma svar. Utan något facit eller ett ljud från läraren har plötsligt alla rätt. Finns det många olika svar, be dem visa sina whiteboards för alla i klassen (vid U-formation är det enkelt, be annars de främre bänkraderna visa bakåt). Snabbt tolkar eleverna vad som verkar vara ett rimligt svar och snart står ordet rättstavat hos alla. Kompisar blir på ett mycket handgripligt sätt en kunskapskälla och hjälp, inte konkurrenter som håller för handen. En ny syn på kunskap kommer sakta att gro in i elevernas medvetande.
Vill du istället snabbt spåna förkunskaper kring ett begrepp eller ämnesområde, så be dem skriva tre saker som de sedan alla håller upp för varandra. Låt dem gruppvis eller gemensamt samla alla idéerna i en tankekarta på papper eller tavla. Är du mattelärare är baksidan av whiteboarden rutad.
Det mest omvälvande var när jag började ställa frågor kring målen och instruktionerna för lektionen som jag noga formulerat på tavlan. I min enfald trodde jag att jag varit tydlig. Icke! Det var uppenbart att mina nya elever var skolade i lärarfrågor som: Har alla förstått? Jaa… Inga frågor? Nä… Känns det igen? Varför ställer vi sådana frågor överhuvudtaget? Vilka svar förväntar vi oss? Vill vi veta sanningen? Med whiteboard och raka frågor kring dina egna instruktioner slår sanningen mot dig med brutal kraft. Hälften av eleverna hade inte förstått. Till att börja med. Och här kommer det magiska: Med hjälp av vakna elevers svar på whiteboards gick förståelsen snabbt upp i 100 % – utan att jag behövde tjata om instruktionen. De förklarade för varandra tills alla fattade. Elevaktivitet istället för lärartjat.  Normalt hade jag satt igång arbetspasset och förvånats och frustrerats under lektionens gång över att eleverna ständigt frågade vad de skulle göra. Igenkänningsfaktor? Hur ofta missbedömer vi lärare inte elevernas (för)förståelse för att vi inte haft enkla och effektiva verktyg för att få syn på den? Verktyget finns. Det heter miniwhiteboard.

Whiteboarden ger också fantastiska möjligheter till metakognitivt tänkande och att blixtsnabbt byta mellan enskilt, parvis och kollektivt lärande (EPA). Min kollega har drivit whiteboards till ekvilibrism när det gäller NO-hypoteser och mattelösningar. Hon börjar med en mattekluring eller en fråga som: I vilken av dessa situationer uppstår mest friktion? Eleverna jämför sina svar parvis, de par som tänkt olika får resonera om varför och övertyga varandra tills de har ett gemensamt svar. Par med samma svar och som är säkra på att det är rätt, får istället pröva utmanande ”metasamtal”: Hur tror ni elever har tänkt som svarat på andra sätt? Hur ska ni förklara för dem hur ni tänkt? Vad är själva klurigheten i uppgiften? Ta sedan upp diskussionen till helklassnivå. Snacka om kvalitet i lärandet! Förutsättningen? Drivkraften? Att de äntligen fått syn på kamraternas tankar.

WhiteboardJust det faktum att alla dras med i lärandet är kanske det allra häftigaste. Jag har svårt att föreställa mig ett pedagogiskt verktyg som lika snabbt och enkelt får igång ett ”kunskapande” (gillar det ordet!) där alla elever är aktiva. Kompisarnas lärande är så fysiskt påtagligt med pennor, viftande whiteboards och nya utmaningar från läraren att ingen kan värja sig. Den som inte är med känner sig utanför, utanför lärandet! Just sådant positivt grupptryck behövs i skolan. Som du redan förstått är det inga stora problem att få med eleverna. Ska vi ha whiteboards idag? är en vanlig kommentar i ledet in till klassrummet.

Jämförelsen med alternativa sätt att få syn på elevers (för)förståelse är slående:
Exit tickets visar elevens förståelse först  efter lektionen och ger läraren efterarbete. Whiteboards kan på ett ögonblick visa varje elevs förståelse samtidigt, när som helst under lektionen. Det vill säga, medan du ännu kan dra nytta av elevresponsen.
Mentometrar på mobiler och andra fantasifulla appar kan förvisso också snabbt ge läraren en sammanställning på detta, men skapar inget lärande hos eleverna, eftersom ingen får syn på kamraternas tankar. Det blir kunskapskontroll, ren respons till läraren. Med whiteboards kan eleverna dessutom utnyttja kompisarnas kunskaper och idéer som lärresurser. Det leder i sin tur till intensiva diskussioner där eleverna utan att tänka på det använder viktiga begrepp för att reda ut rimlighet och relationer mellan olika svar. Att på detta sätt verkligen pröva begrepp är avgörande för elevers begreppsutveckling.
Handuppräckning
visar ingen elevförståelse, utan bara vilja att svara, oavsett om de förstår eller inte. Samma gäller de som inte räckt upp handen, de visar bara ovilja att svara. Whiteboards gör alla hela tiden aktiva och ger verklig koll på varje elevs förståelse. Visst kan du använda surfplatta istället för whiteboard, men de är svåra att läsa från. Dessutom har all teknik en förmåga att distrahera och ställa till med lika många problem som den löser. Det är lätt ironiskt att behöva gå tillbaka till griffeltavlornas efterföljare, för att hitta lösningen till det moderna lärandet. Tillbaka till framtiden.

Självklart kan även whiteboards skapa kaos. Undvik det med genomtänkta arbetssätt och rutiner: Ha all materiel väl samlad (se bild) och lätt tillgänglig. Du ska kunna använda den spontant. Hitta rutiner för att få ut allt materiel på borden på en halvminut och träna  eleverna i detta tills det sitter. Gör klart att whiteboards är materiel för lärande, inte en kladdtavla. Plocka grejorna från den som kladdar, ofta räcker det att göra det en gång.
Skriv stort och tydligt, eleven skriver alltid för att det ska läsas av kompisar på avstånd. Dina instruktioner är avgörande för resultatet: Låt alla visa samtidigt och ge inte för mycket tid. Om du låter dem visa när de ”är klara” kommer långsamma elever fokusera mer på vad kompisar skrivit än på vad de själva tror/tycker. Likadant om du ger för mycket tid. Ha så högt tempo att de inte hinner bry sig om kompisars svar. Det gör inget om man inte alltid hinner skriva klart.

Vad kostar då allt detta? 30 miniwhiteboards, pennor och trasor för under 400 spänn. Själva whiteboarden kostar 10 kronor styck i 30-pack. Köp ICA:s färgglada mikrofibertrasor och klipp dem i 4 delar, plus ett 100-pack pennor på Lyreco (under kronan styck!). Det blev ett klass-kit åt varje klass på vår skola till värdet av en dator.
Allt handlar om prioriteringar …

 

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s