Nu ligger filmen om min nya bok Kunskapsöversikter på Youtube. Kolla in länken.
En intensiv inspelningsdag i juni resulterade i en rejäl uppfräschning av den halvtaffliga videosnutt jag själv producerade för 18 månader sen. (Dock: trots simpla screenrecorder-klipp och oredigerade stativtagningar har de gamla filmerna om lärandematriser och kunskapsöversikter över 10.000 visningar, till och med så sonen är lite avis…)
Det är Mikael Johansson på Berling Media som så proffsigt klippt och skjutit filmen. Den beskriver och förklarar hur du som lärare kan använda bokens kunskapsöversikter. Det finns helt nya perspektiv ur boken som lagts in i nya filmen, som de kombinerade översikterna för gymnasiet, översikterna över läsförmågor och möjligheten för rektorer att använda verktyget på skol- och kommunnivå.
Kunskapsöversikter är helt enkelt ett nödvändigt verktyg när du arbetat ett tag med lärandematriser i en klass. Hur ska du annars på ett begripligt sätt sammanställa alla elevresultat utifrån kunskapskrav? Färglägga kopior av läroplanen på papper eller på någon lärplattform? De flesta lärare har upptäckt att det inte bara är tidsödande och oöverskådligt. Det blir även fullständigt obegripligt för elever och föräldrar. Skolverket slår fast i sin egen utvärdering av kunskapskraven, att lärare dokumenterar allt mer och eleverna begriper allt mindre. Då måste man ompröva de verktyg vi lärare satts att hantera, nya behövs. Kunskapsöversikter är ett sådant nytt verktyg.
I boken får du massor av tips hur du kan använda kunskapsöversikter som lärare – men även hur du inte ska använda dem! Till exempel att presentera dem för elever som om de då plötsligt skulle fatta innehållet i kravformuleringarna. Nej, då behövs lärandematriser som konkretiserar alla amöbor och kopplar kraven till den uppgift eleverna har att utföra!
Men när du ska planera nya arbetsområden och väljer kunskapskrav eller när du ska dokumentera och sammanställa elevers och klassers resultat – då är de guld värda.
Det har jag handgripligen upptäckt under de fem år jag prövat fram dem!
Tack alla elever och underbar personal på Rinnebäcksskolan som gjorde filmen möjlig!
Vi ses i augusti, när vi kör en heldag kring att formulera lärandematriser om sociala mål.
Ha en slapp sommar fram till dess!
Tack själv för ett härligt samarbete i lärandets tjänst och för elevernas framgång. Eleverna är positiva till lärandematriser och säger att det både lär sig mer, får bättre förståelse och blir mindre stressade när de förstår bättre vad lärandet går ut på. / Peter Westergård, rektor Rinnebäcksskolan
GillaGilla